Saturday, October 4, 2008

AYUH MULAKAN SEMULA

Mulanya saya terfikir untuk melupakan saja blog ini. Sedangkan menulis diari pun saya tak pernah sampai lebih dari bulan Februari, inikan pula blog. Namun, beberapa pelajar baru-baru ini bertanya, “cikgu, blog cikgu bila nak update? Dah setahun dah”. Dan ada seorang yang mulutnya lebih selabeh pun pernah memberitahu saya, “cikgu, cuba buka blog cikgu. Saya tengok hari tu dah bercendawan”.

Rupanya, ada juga orang yang suka baca blog, ya. Saya ingatkan, saya sendiri saja. Saya memang mengikuti perkembangan blog Siti Raihani, teman saya sejak mula dia menjemput saya membaca blognya. Baiklah, MARI MULAKAN SEMULA…

Saya mungkin tidak akan menjadi penulis blog yang prolifik. Mustahil. Novel yang telah siap saya tulis pun, kini telah berusia dua tahun dalam pc saya. Nak mengedit kononnya. Tak siap-siap pun. Entahlah, harapnya saya akan hantar ke publisher hujung tahun ini. Tapi, bukan untuk dipublish oleh KAKINOVEL. Saya sudah malu dengan mereka. Pernah saya hantar 4 bab pertama untuk dinilai dan mereka bersetuju untuk menerbitkan novel tersebut. Namun, itu cerita setahun lalu. Bila ditelefon beberapa kali, saya akhirnya mengambil keputusan untuk tidak menjawab. Entahlah, terlalu sibuk untuk siap mengedit. Mungkin saya patut melupakan cita-cita sebagai SASTERAWAN NEGARA. Hehehehee (amboi bai… lu biar betol. Cite2 kemain tinggi tak ingat…)

Nampaknya, mungkin blog saya akan ada banyak flashback. Mungkin. Sebab banyak sangat yang say rasa menarik untuk diceritakan, tetapi telah jauh berlalu. Semuanya sebab sibuk. Sibuk, sibuk dan sibuk. (Hekeleh, orang lain pun keje jugak. Orang lain pun cikgu jugak…) Memanglah sebenarnya masa tu ada. Tapi, banyak pula digunakan untuk benda lain seperti berehat, lepak, lepak, dan lepak…

No comments: