Monday, October 13, 2008

SIAPA KATA ANAK TAWAU BUKAN SESIAPA???


Saya sebenarnya tidak ada masalah dan terfikir benar, ada eloknya merendah diri. Anak-anak yang saya kenali, ramai yang merendah diri. Saya fokuskan di sini, anak-anak SMK Tawau. Tapi, adakalanya, apabila kita terlalu merendah diri, kita akan benar-benar meletakkan diri kita di tahap paling bawah. Misalnya, minggu lalu saya bertanya pada seorang anak saya tentang cita-citanya. Katanya, dia tiada cita-cita. Dia belajar dan akan mengikut saja apakah peluang yang akan terbuka untuknya. Saya kata, dia ada hak untuk menentukan siapa dia pada masa hadapan. Tahu apa katanya? "Siapalah saya ni cikgu, budak Tawau sak kasian... Dak dipandang..."


STOP..... Cukuplah dengan perasaan merendah diri itu. Bagaimana kamu hendak mengangkat nasib bangsa kamu kalau kamu sendiri sudah merendahkan diri kamu. Saya tidak bermaksud untuk menggalakkan kamu mendabik dada. Tapi, kita harus berani menunjukkan diri. Berani. Benar-benar berani. Tidak ada sesiapa yang akan mengangkat diri kamu kalau tidak kamu yang berani menunjukkan siapa diri kamu.


Kalau nak cakap tentang warga Tawau yang berjaya, tentulah ramai sangat. Jadi, saya cerita tentang bekas pelajar SMK Tawau saja. Bekas pelajar SMK Tawau telah sampai jauh mengukir nama di pentas dunia dan kebangsaan. Mungkin saya tidak tahu semua, tapi beberapa yang saya tahu;
AMBER CHIA


Cantiknya amoi Tawau ni...

- supermodel internasional.

- duta produk kesihatan Ogawa.

BAYU UTOMO RADJIKIN
saksikan karya-karya Bayu

- seniman arca, figura, realisme dan abstrak.

- arcanya yang berjudul ‘Bujang Berani’ memenangi hadiah dalam pertandingan Bakat Muda Sezaman anjuran Balai Seni Lukis Negara (BLSN) pada 1991.
- kumpulan rock terkenal, Search turut menampilkan karya terbabit pada kulit album mereka, ‘Rampage’ yang diterbitkan pada 1992.

- pereka set untuk teater Malvin Khoo Solo dan Sirih Bertepuk Pinang Menari, Bawang Putih Bawang Merah, Taman Baginda, Puteri Saadong, Hamlet, Muzika 23250 Tragedi Bukit Kepong, Gedebe dan Spring In KL.

- membuat latar pentas untuk konsert Siti Nurhaliza di Istana Budaya dan temasya Sukan Komanwel Kuala Lumpur 1998.



SUMARDI HAJALAN
Sumardi yang baju biru. Eh, takkanlah yang baju merah...

- pemain pertahanan pasukan bola sepak Malaysia.
- kini di bawah Johor FC (2006 - kini).

- pernah bermain untuk Sabah FA (2005 - 2006).


Mungkin ada ramai lagi yang kurang publisiti. Ramai yang lain lagi yang berjaya menempa nama dalam bidang masing-masing. Ada doktor, deejay RTM, pelakon dan model, ahli politik, usahawan... ramailah. Jadi, lihat, siapa kata anak Tawau bukan sesiapa ????

1 comment:

MCMXCgabs® said...

Tawau ba.......upkan diri anda wahai budak2 tawau...yakin ngan diri!!! kita buleh!!