Monday, October 13, 2008

SAYA DAN PUISI

Sejak dulu saya tak pernah yakin untuk memberi sesiapa membaca puisi saya. Semuanya apabila pernah satu masa, saya menunjukkan puisi saya saya kepada 'seseorang' dan dia berkata, saya lebih baik menulis cerpen sahaja. Sejak itu saya tahu, saya bukan penulis puisi yang baik.

Biarpun pernah beberapa kali puisi saya menghias dada akhbar, tapi memang saya tidak pernah mengimpikan untuk mendapat sebarang hadiah dalam penulisan puisi. (Hadiah-hadiah yang saya menang sebelum ini untuk karya-karya saya yang berlainan genre pun, memang tak pernah saya impikan. Kenapa ? Tak percaya ?)

Tapi, benarlah. Kalau sudah memang itu rezeki kita, akan dapat ke tangan kita juga biarpun dikatakan tidak berbakat atau sebagainya. Saya dapat tempat ketiga Sayembara Penulisan Puisi Sempena 50 Tahun Merdeka. Mulanya saya dihubungi oleh orang DBP untuk pengesahan kehadiran. Saya beritahu, saya akan menghantar wakil. Tambahan pula, saya cuma membayangkan, saya tersangkut untuk hadiah saguhati sahaja.

Raihani (penulis puisi muda tersohor) memberitahu, saya menang. Saya mengakui dan memberitahu, saya dapat saguhati. Rupanya dia telah tahu keputusan. Katanya, ketiga-tiga puisi saya dinilai untuk melayakkan mendapat tempat ketiga. Benar, itu rezeki. Syukur, Tuhan memberikan ilham itu kepada saya. Saya cuma perantara.

Antara ketiga-tiga puisi tersebut, saya kira, sebuah puisi inilah yang sebenarnya lebih membantu saya dalam penilaian tersebut. Sudikan tuan hamba membacanya...;



TUJUH PAKU DALAM GENGGAMAN


Aku berdiri di depanmu dengan pakaian baru dan tercantik milikku

sambil kuhulurkan genggaman tangan kanan

yang terkandung bilah-bilah paku berjumlah tujuh.

“Lalu apa ?” kau mempersoal

“lalu apa ?!” kau makin meninggi suara

“lalu apa ?!!” kau mula tidak selesa

lantas menyalakan warna muka dan muncungmu makin mencuka.

Paku-paku di tangan kanan kualih ke genggaman kiri

dan lagaan tembaga itu melontarkan bunyi indah

bak lagu ‘Mayar Sewu’ alunan gamelan Terengganu.

Kuhunuskan paku pertama dan kunyatakan padamu

ia bakal memaku tiang seri sebagai pasak bumi

dan kata orang tua-tua, tiang itu nanti teguhnya tak terjangkau

tak mampu ditumbang badai, tak patah diherdik taufan.

Paku kedua kuhunus pula, nan kubenamkan nanti untuk melekapkan dinding

pada tiang seri dan dapatlah kumembentengi manusia-manusia yang mohon dilindungi,

dari petualang-petualang yang gemar menyerang di luar jangkauan.

Dan inilah paku ketiga, setelah kunaikkan kubah

akan kupakukan pula nun di atas sana menggapai awan dara

agar nanti meredupkan dari mara bencana

dan hukum alam yang dibenarkan Tuhan.

Kau ingin tahu pula dengan wajah ego dan bengismu

fungsi paku keempat

dan aku dengan wajah luhur melepaskan paku sebatang dari genggaman kananku tadi

bagai sehelai burung merpati ia jatuh ke bumi hingga sempat diiringi tajam pandangan

nah, di panahan matamu itulah nanti akan kuangkatkan lantai jati

kira-kira sedepa dari bumi dan di dada itulah kutusukkan paku ini.

Kini giliran paku kelima

jika aku tidak salah, mindamu telahpun meneka

bahawa lantai yang tinggi sedepa memerlukan sebatang pohon kukuh untuk kutebuk

menjadi tangga dan kupakukan di depan pintunya.

Perhatikan betul-betul apa akan kulakukan pula pada paku keenam ini

jangan terkejut kerana terbenamnya nanti menembusi tapak kaki

kerana aku perlu tegak, teguh berdiri di sini, di rumah ini

bagai pahlawan terbilang yang mendada dan merenung tajam

pada setiap tetamu yang datang.

Suasana tiba-tiba sepi

yang berbunyi, derap jantungku

dan yang berdengung, lafaz nafasku

sedang kau cuma mematung, merenung

mata bengismu bertukar kuyu

wajah taufanmu menjadi sepoi-sepoi

dan dengan cuma sedikit suara yang kini halus dan lembut

kau bertanya; “paku ketujuh untuk apa ?”

Kuhampirimu, dan sudah berani menentang matamu

kau kutawaf beberapa kali, dan menukar arah mengikut putaran jam

lalu kuberhenti, tepat dihadapanmu

kujabat tangan putihmu dengan telapak kasarku

dan kuserahkan paku terakhir kapadamu

buat kenang-kenangan.

Terima kasih, di atas kehadiranmu

menjajahku, dan masa pulangmu

kuiringkan paku ini, lambang semangatku

dan ketahuilah

aku tidak seperkasa ini menggenggam paku-paku

jika kau tidak hadir mendewasakanku.



1 comment:

kakchah said...

Karya yang menjadi selalunya tercetus secara tak sengaja.betol tak?