Monday, October 6, 2008

1001 RAYA....

Ada 1001 sebab kenapa raya kali ini cukup best untuk saya. Ianya bermula dengan praraya, diikuti 1 Syawal dan pascaraya:-

1] Sebelum puasa iaitu malam 31 Ogos lalu, saya dapat tempat ke-2 pertandingan lagu patriotik Radio Malaysia Tawau (RMT) dan dapat persembahan terbaik lagi. Apa yang best bukanlah kemenangan itu. Tapi persembahan malam tu. Tapi beberapa perkara yang terdapat dalam persembahan tu;

i) Sebab buat kat pentas terbuka di dataran Majlis Perbandaran Tawau (MPT). Kiranya kalau kat Tawau ni, dataran MPT ni adalah tempat berkumpulnya warga Tawau yang hendak membawa keluarga untuk countdown 31 Ogos dan tahun baru. Kalau kat KL tu, macam kat kat Dataran Merdeka la lebih kurang. Memang dah lama saya teringin nak perform kat situ. Ala-ala malam tu saya buat pentas tu macam pentas mak bapak saya ler. (dasar jantan keberet la lu bai…)Memang tak ingat dunia la saya malam tu. Saya suka sangat perform kat open-air macam tu. Sebelum ni kalau kat Tawau ni, saya pernah perform kat auditorium library (Pertandingan Dwi-Pilihan RMT, dapat no 3) dan teater Topeng. Kat Dewan Masyarakat Tawau pun selalu gak (Konsert Merdeka PPG Tawau dan mengacarakan beberapa siri Pertandingan Battle of The Dance) (poyo la lu ni bai…)

ini di cikgu yang berangan artis tu...

ii) Sebab dapat nyanyi lagu yang paling saya minat kat dalam dunia ni iaitu Mentera Semerah Padi. Saya suka sangat lagi tu tak kira apa versi sekalipun. Versi asal+video klip M.Nasir yang bersilat bagai tu, versi sifu duet dengan Tam, dan versi Mawi. Dah banyak kali juga saya nyanyi lagu tu. So, dah jadi makanan saya. Saya pernah menyanyikan lagu tu waktu Saringan Sinaran Pertiwi TV3 (2002), masa Konsert Merdeka PPG Tawau (2005 kalau tak silap), masa Pertandingan Akhir Dwi-Pilihan RMT (2008) dan sekarang pun lagu ni jugak. Dirgarhayu M. Nasir……

iii) Saya juga dapat selitkan elemen theaterical dalam persembahan dengan mengangkut bebudak 4A (saya guru kelas mereka) iaitu Wong Vui Cheung, Azman, Aifan dan tak lupa budak pantun saya, Azlan (yang puasa sunat time tu. Tapi tak tau la kalau2 puasa ganti. Heheheee…Hai, Lan…). Azlan tu memang la dah biasa naik stage. Tapi bebudak 3 orang tu yang saya nak biasakan. Yelah, anak2 saya yang dulu bukannya sudi nak naik pentas dengan saya lagi…sot…sot…sot…. Budak2 tu bukan setakat sebagai back-up singer. Tapi turut saya dera berlakon lengkap berpakaian tradisional merah (mentang-mentang lagu Semerah Pagi, perlu la pakai baju merah…klise…)dengan berlembing, berkeris bagai. Kena berlakon lagi.

padan muka korang disuruh berlakon

iv) Nyanyi dengan live band….yeeehaaa… tu yang saya tunggu-tunggu. Sebelum ni time orang kawin jer dapat nyanyi dengan live band. Kalau tidak, jangan nak mimpi la. Banyak keghairahannya menyanyi dengan live band berbanding karaoke. Pukulan dram betul-betul rasa memukul tenaga dalaman saya. Gorengan gitar yang memang best giler macam goreng ayam KFC (asyik ingat makan, patot pun kembang. Relevan ke, bunyi gitar pun nak kait dengan makanan ?)dan tentunya bunyi gitar bass yang menjentik2 rasa.

v) Dapat nyanyi dua kali. Sekali waktu bertanding, dan sekali lagi lepas diumumkan result. Yang penting, persembahan kedua tu adalah request daripada bebudak band tu. So guyz, bila kita nak masuk studio buat album ala-ala Sheila on Seven versi montok ?

vi) Ini kali kedua saya melaungkan Merdeka !!!! Dari atas pentas, Kali pertama waktu Konsert Ambang Merdeka di UPSI dulu. Waktu tu saya nyanyi lagu Samrah Mentari. Berbeza rasanya melaungkan Merdeka !!!!!! Dari atas pentas. Lebih menusuk dan terbungkam syahdunya.

2] Puasa jatuh pada 01hb September. Bukan apa, jarang sangat dapat selari begini. 01 September, 01 Ramadhan… Senang la nak ingat berapa hari dah puasa, Berapa hari lagi nak raya etc… Dah tu, jatuh pulak pada hari Isnin, permulaan hari. Cuti pulak time tu sebab ganti cuti Hari Kemerdekaan yang jatuh pada hari Ahad. Sempat pulak ke masjid walaupun solat terawih sebelum tarikh puasa diumumkan. Yelah, Tawau ni kan cepat sejam. Jadi, Isya’nya sekitar 7:15 malam. Pengumumankan dalam jam 8:00 malam. Kiranya, kalau diumumkan tu tak jadi puasa esok, secara automatiknya terawih itu akan dibatalkan. Tak ramai dah dapat peluang buat terawih pada hari pertama. Tak ramai orang. Syukurlah, Tuhan pilih saya.

3] Pada hari ketiga puasa, berlakunya gerhana matahari. Cantik sangat. Macam mata yang bulat kat atas awan.

hadiah di awal Ramadhan dari langit Tawau

4] Sebenarnya, waktu ni juga saya baru declair dapat teman baru. Mulanya begini, laptop Toshiba saya yang lari setting gara-gara bebudak asyik main game jer memanjang dan tak dapat pula disettlekan oleh Ahya (adik angkat saya – IT UPSI), telah saya bawa ke kilang Korea kat Tanjung Batu Laut sebagaimana yang dicadangkan oleh Abg Ardi untuk dibaiki oleh Abg Heru, kawannya. Abg Heru pulak, Cuma pandai dari segi repair-merepair. Program2 ni tak berapa. Jadi, dia serahkan kepada Abg Rizal. Abg Rizal ni pulak, sebatang kara senasib saya la. Kerja secara kontrak sampai bulan Disember ni. Bini dan anak2nya kat Johor. Sembang punya sembang, rupanya orang Sumatera. Sekampung la pulak. Datuk saya pun Sumatera. Bahasa pun sama iaitu bahasa Minang. Dari dia saya tahu banyak tentang adat keturunan saya sendiri yang langsung tak pernah saya kenal. Yang penting, best sangat member dengan dia walau asyik melalui sms.

5] Dekat2 nak raya, ada cikgu2 bercerita tentang budaya budak2 Tawau yang kurang dari segi memberi kad raya atau hadiah time Hari Guru. Berbeza dengan budak2 daerah lain. Saya pun mulanya join jugak la sesi ala2 menganyam ketupat tu. Tapi, bila time masuk kelas, ada kejutan untuk saya. Jeng-jeng-jeng… Bila saya masuk kelas 4A, tetiba semua senyap macam kena tampar malaikat. Saya pun curiga la. Yelah, sebelum ni, kalau saya masuk saja mesti macam kapal karam. Bising nak rak sampai beberapa kali Ckg Yab (Pen Kanan 1) geleng kepala. Saya pun serba salah. Terfikir jugak. Dorang ni baru lepas kena marah ke mende? Tapi, bila saya angkat jer borang semak kelas, rupanya ada kad raya sebesar alam kat situ. Semua bebudak tepuk tangan dan suruh saya baca. Handmade yang cukup kemas dan menarik. 4 muka kad raya. Semua student bekerjasama buat kad tu. Saya baca sikit-sikit jer. Nak meleleh jugak air mata sebenarnya. Tapi saya tahan2 jugak. Maintain cool la konon.

ini la kad yang mengambil masa 45 minit untuk dibaca

memang kelakau giler sampai nak putus urat kentut

Nain paling banyak kena kutuk dalam ni. korang minta maaf balik,,,

6] Ahad, 28 Sept, lepas saya hantar Zamani (housemate) ke airport untuk balik raya, (waaaaa…. saya kini betul2 perantau sebatang kara…) saya pergi beli gelang magnet, ambik Alif & Fazir, then pergi berurut dgn Mas Yono. Jam 5 am baru saya tidur. Sambil chatting, sambil masukkan duit raya dalam sampul. Tak tahulah, kenapa betul2 tak mengantuk. Saya tidur jam 5-8am sebelum bangun, cirit-birit, muntah2, sakit sendi2, sakit perut, sakit kepala, mata panas, kaki sejuk. So, tak puasalah jawabnya. Mujur ada lagi yang sayang kat saya. Fazir dan Jun datang rumah jaga saya. Fazir terpaksa ke kedai belikan saya makanan. Jun pulak terpaksa melayan macam2 kerenah saya. Saya ni kalau sakit memang manja sikit. Ibu saya dulu selalu picit kepala. Sekarang Jun la jadi mangsa. Saya dah anggap Jun dan Fazir ni pun memang dan macam anak sendiri. Kesian dorang. Petangnya, lepas balik keje, abang Ardi pulak datang jenguk saya. Terpaksa berbuka di rumah walau cuma ada kuih. Tau jelah, dekat nak raya ni, mana ada orang nak jual makanan berat untuk berbuka.

7] Malam raya, berkali2 saya hubungi abg Rizal. Tak pernah dapat. Bukan apa, dia janji nak beraya sama saya. Yelah, kamikan sama-sama perantau. Sudahnya, raya ketiga baru dia sms saya setelah berpuluh kali saya cuba call dan sms dia. Sedih juga la, tapi nak buat macam mana. Saya tak kesunyian. Malam raya, Romie dan Richard datang temankan saya. Tak apalah walau dorang tak bermalam. Saya sempat masak sphagetti untuk sapa2 yang nak datang esok. Bestnya, Wong, Sharon dan Dullah sudi beraya dengan saya. Tengahari, Baba join sama. Bestkan…?

post istimewa dengan tema lepak kat tangga dgn Sharon (t-shirt hitam) dan Dullah (mamat songkok)


kat rumah Baba, dapat juga jumpa nasi di Aidilfitri

8] Raya ke-4, budak2 saya sewa bas untuk pergi beraya. Walau cuma 20 orang yang pergi (termasuk budak2 yang dah sambung belajar kat tempat lain – Asman, Hairi dan Yusuf), itupun dah cukup baik sebab kira lebih dari separuh kelas. Saya digelar Ketua Geng Bas Sekolah. Hehehee….

kamilah Geng Bas Sekolah SMKT

9] Setelah melangkah ke usia agak kertu ni, saya dah lupa macamana rasanya dapat duit raya. Yelah, asyik keluar duit raya sajakan… Tapi tahun ni, saya dapat duit raya. Heheheeee… sama dengan Geng2 Bas Sekolah yang lain. Malu juga mulanya. Tapi, teemer kacih cikgu Alina…hehehe…

kalau jumpa bebudak ni, cepat tutut pintu... (poyo jer yang kat depan tu)

* Tapi ada jugak yang tak best lepas raya ni. Sebabnya, yelah, saya ni kan jenis tak berapa berjenis sangat. Main redah jer nak ke mana2 pun, termasuklah ke rumah orang, bilik orang, lubang cacing orang, jamban orang… tapi saya dah insaf sebab saya salah redah. Saya termasuk ke bilik member yang sedang beromen dengan girlfriend dia. Astagafirullah… semoga Tuhan mengampunkan dosa mereka. Saya sempat menasihati mereka setakat mana termampu. Semoga Tuhan membukakan pintu hati mereka untuk bertaubat. Saya cukup kesal kerana waktu saya melihat mereka, mereka belum sempat berpakaian dengan sempurna. Maka kelihatanlah bra gadis itu yang terlalu sunti bagi saya. Ya Allah, jauhkanlah kami dari bencanamu… lindungilah kami dari segala dosa dan dugaanmu. Itu yang terlalu sunti bagi saya. Ya Allah, jauhkanlah kami dari bencanaMu… lindungilah kami dari segala dosa dan dugaanMu. Kurniakanlah kami cuma dengan nikmatMu yang halal bagi kami. Kami bermohon ya Allah…

budak2 yang mendapat cahaya dari tingkap


No comments: