Monday, November 24, 2008

ME AND THEM…. US…

Ekoran daripada sms yang saya tukil pada entri lepas. Saya dan students memang tak boleh dipisahkan. Hello… pada dasarnya memanglah. Saya kan cikgu. Kalau tak ngam dengan students, nak ngam dgn sapa lagi. Macam doktor dengan pesakit, peniaga dengan pelanggan, etcetra…

Bila diimbas, sejak bila mulanya ? Hurm… waktu di UPSI, saya pernah jadi fasi untuk kem motivasi untuk pelajar sekolah menengah. Saya handle satu group. Ya, di situlah mulanya. Kemudian, satu lagi kem motivasi untuk pelajar-pelajar Orang Asli yang sangat rendah keyakinan diri mereka. Kemudian, waktu praktikum, dengan budak2 form 4 yang saya ajar. Itu lagilah. Kelas yang mulanya tak berapa semenggah, kata guru2 sana. Kemudian, saya mampu bawa budak2 yang agak nakal itu perform pentomen Pasir Salak. Terkejut juga guru2 melihat wajah2 luar jangka yang saya bawa naik ke pentas. Dan bila saya tamat praktikum, macam2 kejutan yang saya terima. Waktu di SMK TIWA itulah baru saya tahu yang students dan guru bukan hanya ada hubungan P&P, tapi boleh juga ‘kasih-sayang’ sekiranya cikgu tersebut mengusahakannya (oh, man… rindunya saya dengan mereka).

Bila saya ke Tawau, saya cukup gembira sebab budak2 Tawau punya kepala yang sama dengan saya. Jadi, saya mula lepak dengan budak2 lower 6 time tu - Kasim, Asrudin, Mus, Tasya, Sherlinda, Mira, dan beberapa juga budak2 form 4. Tentulah cikgu2 lain pandang serong. Maka adalah juga yang kurang senang. Macam2 yang saya dengar. Tapi, siapalah saya nak betulkan persepsi orang. Budak2 ni paling suka bila kami hang out untuk tengok konsert dan camping. Kira2 kami ni penghuni rimba la. Raya pun dalam hutan. (Tak percaya ???) Cikgu Zul pun join gak budak2 tu. Tapi, tapuk2. Time camping saja. Saya rasa, dia tak sesanggup saya menghadapi kutukan orang. Atau pun, orang takut nak kutuk dia kot. Saya ingat, kutukan tu cuma sekadar kutukan. Rupanya, ada kesan negatif. Adalah juga beberapa hal yang terpaksa saya hadapi. Teater yang sepatutnya saya pentaskan tahun itu, mendapat tentangan hebat oleh orang yang mulanya cukup saya sanjung dan hormat. Lepas tu, sorry la saya nak sanjung dia lagi. Hormat pun, sikit2 jer sebab dia lebih senior. Tikam orang dari belakang, ha…. Tapi, lepas dorang habis belajar, kami usahakan juga teater 'Topeng' yang terbengkalai tu.

So, saya serik nak bergaul dengan budak sekolah. Saya hang-out dengan budak2 Batu 2 – Agus, Aswar, Surip, Nordin, Zai… pun ada jugak yang kurang senang. Ada la hamba Allah yang prihatin dan sayang kat teman seperjuangnya, datang dan menasihati saya agar jangan bergaul dengan budak2 sembarangan dan tak tentu arah. Ya Allah, dorang ok, lah. Apa pulak tak tentu arahnya. Mereka lebih tahu menilai apa itu persahabatan.
Tiba-tiba, ada pula budak sekolah dating jumpa saya dan beritahu saya yang dia dah mengandungkan anak orang. Waktu ni saya mula sedar, yang saya kena mendampingi budak2 sebegini. Buktinya, dia memilih saya untuk membantu dia. Bukan ratusan guru2 lain. Bukan kaunselor yang tinggi ilmu psikologinya. Tapi, saya. Saya cuba membantunya dengan cara saya. Percayalah, saya tidak pernah lupakan agama saya. Lepas itu, macam2 lagi budak yang saya jumpa. Siapa tahu, ada remaja kita yang betul2 bermasalah dan perlukan seseorang untuk setidaknya mendengar apa yang mereka hendak kata.

Ada yang sanggup panggil bapanya dengan panggilan ‘anjing’ (Nauuzubillah…), ada yang pilih rumah saya untuk lari dari rumah, ada yang free sex dan dah jadikan teman wanitanya macam isteri sendiri, ada juga gadis yang dah la terlanjur dengan balaknya, dijadikan hamba sex oleh geng2 balaknya pulak. Dan macam2lah lagi. Yang nak bunuh diri, yang nak bunuh orang, yang nak bunuh macam2lah. Siapa yang tahu semua tu ? Cikgu mana yang settlekan ? Kaunselor mana yang failkan kes ni ? Sebab itulah saya fikir, saya perlu ada bersama mereka. Saya ada cara saya sendiri. Saya memang tidak akan berkhutbah atau membebel memarahi mereka (biarpun saya pernah tertampar muka sorang budak yang bila saya tanya samaada dia masih suci, dia jawab “Sorry la cikgu. Saya dah dua kali projek…”)

Tahun kedua saya di Tawau, saya ditukar ke sidang petang. Pun saya tidak putus-putus didampingi pelajar. Kasmin, Herman, Bilal, etcetra... Kami suka lepak kat Tanjung Batu tepi laut (kat Kilang Papan Korea tu) dan selalu jugak lepak Kg Pukat. Best ar... kali ni saya ada jip merah yang sangat cool giler. Bebas sangat rasanya bila bersiar2 dgn jip tanpa bumbung ni. Rasa hebat sangat. Malangnya, tak lama sebab jip ni tak memenuhi spesifikasi Puspakom. Enjinnya saya tukar kepada turbo-diesel. Nak daftar semula di Puspakom, tak lepas pulak. Jadi, langkah terbaik, jual jak. Bagusnya, lepas jual terus pemilik baru jip tu kena tahan dengan JPJ. Luckly, dia dah bagi cek bayaran kat saya. So, itu bukan hal saya... Untuk budak2 tu jugak, saya sanggup sewakan sebuah rumah kecil di Tanjung Batu sebab budak2 tu nak study untuk STPM. Tak ada tempat. Pun, cuma sebulan sebab ada juga yang banyak bunyi kata macam-macam. Yang best, ramai yang nak sangat tunggu result STPM budak2 tu sebab nak salahkan saya. Walhal, budak2 tu pun, cuma budak yang sederhana. Tapi, Tuhan bersama saya. Meletup jugalah result budak2 tu. Eh, kenapa pulak senyap yang nak serang saya bila time keluar result tu ya ? Penat saya tunggu di bilik guru...

Tahun berikutnya, saya berbaik dengan grup yang lebih besar. Alif, Fazir, Najib, Jun, Suhana, Andy, etcetra... Sebabnya, saya guru kebudayaan dan diminta pegang majalah sekolah alias ketua editor. So, budak2 ni la yang banyak bantu saya. Nak jadi cerita, saya ditarik ke sidang pagi semula. Mulanya saya enggan sebab dah patah hati alias terkilan. Tapi, saya ni seorang yang optimis. (Sebab tu saya kata air dalam gelas tu separuh penuh, bukan separuh kosong...) Tup-tup, jadi pula guru kelas dorang. Makin menjadi-jadilah kasih sayang sesama kami...

Kalau nak diikutkan, grup yang ini lebih baik sikit dari yang sebelum-sebelum ni. Kalau nak dikategorikan, grup ni saya gelarkan PERFORMER. Grup budak yang mula2 dulu - CAMPING, Grup Batu 2 dalam kategori NASTY dan grup Herman & the gang tu - HANG OUT.

Saya cukup risaukan pelajar-pelajar saya. Semua pelajar saya. Sebab itulah dua tahun lepas bila saya di Kudat dan waktu itu pula sambutan Hari Merdeka, saya sms students saya… ‘HUBUNGAN SEKS TANPA CINTA DAN TANGGUNGJAWAB, SAMA JUGA DENGAN KEJAHATAN. JAUHI SEKS SEBELUM NIKAH’. Dan ramailah juga yang sentap.

Tapi, saya cukup gembira melihat ‘budak jahat’ yang dibenci, sudah mula pandai hormat dengan guru-guru kerana guru-guru itu adalah kawan saya. Sebab itulah juga saya sanggup menangis teresak-esak tanpa segan silu dan berpeluk-pelukan dengan mereka waktu habis sembahyang sunat hajat untuk SPM/STPM dan waktu mohon restu.
Dan time pementasan teater Topeng di auditorium Tawau kekal menjadi kenangan indah dalam hidup saya. Saya boleh mengumpulkan semua yang saya saya dalam sebuah pementasan sebagai pelakon, krew, dan penonton.

Akhirnya, bila ramai yang dah nampak peranan saya dalam institusi ini, ada jugalah yang dengan segan silu, meminta maaf kerana dulu pandang buruk pada saya. Ada juga yang kononnya asyik teringat saya depan Kaabah. Ada juga yang tidak sanggup meminta maaf, tetapi mula berbaik dengan saya dan berhenti mengutuk saya.

Tahun ni, saya macam mendapat restu sangat dari semua. Tahun ni saya rapat dengan budak2 4 Amanah di mana saya sebagai guru kelas mereka. Unik, bukan? Apanya yang unik. Pertama, waktu memula masuk ke SMK Tawau pada 2003, saya guru kelas 4 Amanah juga. Budak science ni, ada yang skima sikit. Tapi, tahun ni, semua budak 4 Amanah, memang kepala best. Huru-hara macam cikgunya dan ustazahnya jugak... (Assalamualaikum Ustazah Rogayah...) Saya selalu lepak dengan Epan, Azm dan, Wong, Keril (pah paloh weh...), Baba, Nain, etcetra...(Eh, Sharon pun ada ?) Kami ke hulu-ke hilir dengan Bumble B saya tu. Harap-harap, ada nilai yang mereka dapat dari saya selain persahabat itu sendiri.

Saya memang bukan manusia yang sempurna. Saya juga ada sifat yang agak hedonisme tapi minimum. Saya tidak suka tekanan, saya mahu enjoy kerja saya. Kalau saya tak enjoy, saya sanggup berhenti sebab saya tidak suka buat sesuatu kerna terpaksa dan duit semata-mata. Dan janganlah risau, saya juga bukan orang jahat. InsyaAllah…

No comments: