Sunday, December 30, 2007

CUTI NAN PANJANG...

Sekolah akan dibuka tak lama lagi. Sekarang, masa untuk menghabiskan sisa-sisa cuti. Bosannya bila berada di minggu terakhir ni. Kadang-kadang terfikir juga, perlukah cuti yang begitu lama ? Adalah lebih bagus jika cuti akhir tahun cukup untuk 3 minggu. 2 minggu yang selebihnya, dibuat pada waktu yang lain. Lebih baik cuti selalu daripada cuti yang terlalu panjang.
Cuti ini, saya agak prolifik menulis. Selain bertugas mengawas SPM (jarak sekolah yang saya jaga, 45 km daripada rumah. Fuh, saya terbayang claim yang akan masuk nanti), saya tergerak untuk menulis apabila ada seseorang dari syarikat publisher yang mahukan cerpen-cerpen saya untuk dinilai. Cerpen-cerpen yang dimaksudkan pula, haruslah sesuai untuk pembacaan remaja sekolah rendah hingga tingkatan 3. Dia meminta saya mengirimkan sebuah cerpen sebelum cuti, dan lima cerpen lagi pada waktu cuti. Dia memberi saya tempoh seminggu untuk mengirim lima cerpen setelah dia menilai cerpen pertama.
Mulanya, saya memaki di dalam hati… (Apa, kau ingat idea tu macam air sungai ?) Tapi, kemudiannya saya ambil sebagai satu cabaran. Akhirnya, siap juga kesemuanya setelah saya mengusahakannya selama 4 minggu. Heheheee….Terlajak 3 minggu. Cerpen-cerpen tersebut sarat dengan nama anak-anak saya (students) sebagai watak-wataknya. Memandangkan saya menghasilkan 6 cerpen remaja (kanak-kanak sebenarnya), lalu saya dedikasikan untuk enam anak kesayangan saya dengan menggunakan nama mereka sebagai watak utama (sebenarnya, saya juga menjadikan perwatakan mereka sebagai rujukan biarpun semuanya telah tamat tingkatan 5). Cerpen ‘Kisah Mereka di Taman Merdeka’ untuk Aliff, cerpen ‘Satria’ untuk Najib, ‘Cinta di Hati Berlian’ untuk Suhana, ‘Lima Hari untuk Selamanya’ untuk Fazir, ‘Cahaya Ilham’ untuk Adriansyah, dan ‘Misteri Banglo Yamamoto’ untuk Jun.
Saya dan anak-anak saya

Selain daripada menulis, saya turut mengisi cuti dengan mejelajah Sabah. Saya dikunjungi beberapa teman dari semenenjung, sebenarnya. Mereka teman-teman sewaktu saya di UPSI dulu. Mereka adalah Faizal, Shahrul, Shamsul, Zamri dan Hazril Kami menyewa Avanza selama 7 hari. Dari Tawau, kami ke Ranau dan bermalam di sana. Kami mandi-manda di kolam air panas dan cuci mata di Kundasang. Kemudian, terus ke Kudat. Bermalam juga di sana. Kami menikmati keindahan Simpang Mengayau. Kemudian ke Kota Kinabalu. Kebetulan (dirancang sebenarnya) sewaktu di sini, gaji masuk pula. Apa lagi, semua bershopping sakan tak ingat dunia di Pasar Philipine. Dua hari kami ke Kota Kinabalu, sempat juga kami snockling di Pulau Manukan. Cantik. Memang cantik. Seolah berenang di akuarium yang sangat besar. Kami sempat bertegur sapa dengan ikan-ikan yang cantik-cantik dan jinak pula, mengacip setiap roti yang kami hulurkan.
Simpang Mengayau (Tip of Borneo)


Pulau Manukan

Perancangan kami, selepas ke Kota Kinabalu, kami mahu ke Sandakan. Namun, kerana terlalu penat setelah setiap malam tidak cukup tidur, kami memutuskan untuk pulang ke Tawau. Di Tawau, kami sempat ke Semporna, menjelajah ke Pulau Mabul. Teman saya Cikgu Sedein, membawa kami mengelilingi Pulau Mabul. Ada sedikir rasa terkilan dalam hati saya. Pulau ini sepatutnya lebih indah jika tiada perkampungan di sini. Keadaan sangat kotor dan adakala kami tertanggu oleh anak-anak kecil yang meminta dihulurkan wang kecil. Kami terfikir, jika dengan pelancong asing, bagaimana pula ? Kami hendak mandi di sana pada mulanya. Namun, kami lupakan hasrat itu kerana tiada tempat membilas dan menukar pakaian.
Pulau Mabul

Sewaktu pulang, kami singgah di Tampi-Tampi Resort. Juga tenang dan indah. Namun, keindahan cuma di tahap minimum. Resort ini juga kotor lautnya. Saya terfikir, jika Semporna dijaga dan dibersihkan, pastinya tempat ini bakal menjadi tempat tarikan utama Malaysia. Namun, entah di mana silapnya, daerah yang memiliki taman air tercantik di dunia (Pulau Sipadan) yang pernah direbut daripada Indonesia ini, kelihatan begitu mundur.
Kami tinggalkan Semporna dengan 1001 rasa. Di Tawau, teman-teman saya masih punya wang yang banyak rupanya. Mereka sempat membeli sekali lagi di Pasar Gantung. Tumpuan mereka, tentulah mutiara. Saya juga sempat membawa mereka ke pasar ikan. Mereka rambang mata jadinya. Masakan tidak, makanan laut di sini sangat murah dan segar pula. Akhirnya, mereka membeli seperti ingin membuat kenduri. Malam itu, kami memasak sakan. Saya terpaksa memanggil anak-anak saya untuk membantu menghabiskan makanan. Namun, masih banyak juga yang dibuang.
Sebelum cuti tamat ini, saya sempat juga menghabiskan penulisan novel remaja saya. Biarpun kisahnya lebih condong kepada kisah peribadi, namun, saya berhasrat juga untuk menjajanya kepada penerbit. Namun, saya perlu memikirkannya semula. Saya belum membuat keputusan.

No comments: