Thursday, October 20, 2011

Jom baca puisi meh...

Puisi ini sebenarnya dah lama saya karang. Sejak di UPSI pada tahun 2002 kalau tidak silap. Dan kak Norana Ottoh tolong berikan judul 'Lalu Apa' sebab saya betul2 x tau nak letak tajuk apa. Tapi, waktu di Tawau, saya poskan puisi ini bersama 2 puisi yang lain ke DBP untuk Sayembara Puisi 50 Tahun Merdeka. Dah diantologikan pun, dalam antologi 'Bunga Kekasih'. Alhamdulillah, saya dapat tempat ke-2. Tapi, puisi 'Lalu Apa' itu saya ubah sedikit agar lebih patriotik dan tukar tajuknya menjadi - 7 Paku Dalam Genggaman. Harap sudi baca, ya...




TUJUH PAKU DALAM GENGGAMAN

Aku berdiri di depanmu dengan pakaian baru dan tercantik milikku
sambil kuhulurkan genggaman tangan kanan
yang terkandung bilah-bilah paku berjumlah tujuh.

“Lalu apa ?” kau mempersoal
“lalu apa ?!” kau makin meninggi suara
“lalu apa ?!!” kau mula tidak selesa
lantas menyalakan warna muka dan muncungmu makin mencuka.

Paku-paku di tangan kanan kualih ke genggaman kiri
dan lagaan tembaga itu melontarkan bunyi indah
bak lagu ‘Mayar Sewu’ alunan gamelan Terengganu.

Kuhunuskan paku pertama dan kunyatakan padamu
ia bakal memaku tiang seri sebagai pasak bumi
dan kata orang tua-tua, tiang itu nanti teguhnya tak terjangkau
tak mampu ditumbang badai, tak patah diherdik taufan.

Paku kedua kuhunus pula, nan kubenamkan nanti untuk melekapkan dinding
pada tiang seri dan dapatlah kumembentengi manusia-manusia yang mohon dilindungi,
dari petualang-petualang yang gemar menyerang di luar jangkauan.

Dan inilah paku ketiga, setelah kunaikkan kubah
akan kupakukan pula nun di atas sana menggapai awan dara
agar nanti meredupkan dari mara bencana
dan hukum alam yang dibenarkan Tuhan.

Kau ingin tahu pula dengan wajah ego dan bengismu
fungsi paku keempat
dan aku dengan wajah luhur melepaskan paku sebatang dari genggaman kananku tadi
bagai sehelai burung merpati ia jatuh ke bumi hingga sempat diiringi tajam pandangan
nah, di panahan matamu itulah nanti akan kuangkatkan lantai jati
kira-kira sedepa dari bumi dan di dada itulah kutusukkan paku ini.

Kini giliran paku kelima
jika aku tidak salah, mindamu telahpun meneka
bahawa lantai yang tinggi sedepa memerlukan sebatang pohon kukuh untuk kutebuk
menjadi tangga dan kupakukan di depan pintunya.

Perhatikan betul-betul apa akan kulakukan pula pada paku keenam ini
jangan terkejut kerana terbenamnya nanti menembusi tapak kaki
kerana aku perlu tegak, teguh berdiri di sini, di rumah ini
bagai pahlawan terbilang yang mendada dan merenung tajam
pada setiap tetamu yang datang.
Suasana tiba-tiba sepi
yang berbunyi, derap jantungku
dan yang berdengung, lafaz nafasku
sedang kau cuma mematung, merenung
mata bengismu bertukar kuyu
wajah taufanmu menjadi sepoi-sepoi
dan dengan cuma sedikit suara yang kini halus dan lembut
kau bertanya; “paku ketujuh untuk apa ?”

Kuhampirimu, dan sudah berani menentang matamu
kau kutawaf beberapa kali, dan menukar arah mengikut putaran jam
lalu kuberhenti, tepat dihadapanmu
kujabat tangan putihmu dengan telapak kasarku
dan kuserahkan paku terakhir kapadamu
buat kenang-kenangan.

Terima kasih, di atas kehadiranmu
menjajahku, dan masa pulangmu
kuiringkan paku ini, lambang semangatku
dan ketahuilah
aku tidak seperkasa ini menggenggam paku-paku
jika kau tidak hadir mendewasakanku.

No comments: